Microsoftin M365-ympäristön asema suomalaisten intranetien alustana on vain vahvistunut viime vuosina. Korona-aika on lisännyt Teamsin käyttöä räjähdysmäisesti ja joissakin organisaatioissa Teamsistä on sitä myötä tullut jopa synonyymi intranetille. SharePointin viestintäsivustojakin syntyy M365-ympäristöön muutamalla hiiren klikkauksella, joten pienimuotoisen sisäisten ohjeiden, viestien ja työkalujen kokonaisuuden on saanut pystytettyä helposti ominkin voimin.

Sisältömäärän kasvaessa on kuitenkin usein havaittu melko nopeasti, että omat voimat eivät kokonaisuuden suunnitteluun ja hallintaan enää riitä. Erityisen tärkeää osaavan kumppanin hankinta on silloin, kun viestinnällistä sisältöä – ohjeita, ajankohtaisasioita, tapahtumia ym. – on runsaasti ja ne pitäisi saada käyttäjille selkeässä, visuaalisesti miellyttävässä ja helposti löydettävässä muodossa. Jos tämän lisäksi tarvitaan toiminnallisuuksia, joita suoraan M365-paketista ei löydy, ulkoisen toimittajan hankinta onkin jo oikeastaan pakollista.

M365-intranettien toimittajakenttä näyttää hyvältä

M365-toimittajakentässä on tapahtunut viime vuosina yllättävänkin paljon. Vanhat tutut nimet ovat kyllä pitäneet pintansa melko hyvin, mutta alalle on myös tullut jonkin verran tuoreita toimijoita. Jonkin verran luonnollista liikehdintää on myös seurannut henkilöstövaihdoksista ja/tai yritysjärjestelyistä, kun toiminnan painopistettä onkin fokusoitu hieman eri tavalla.

M365-intranetien osalta Suomessa on kuitenkin edelleen erinomainen tilanne. Vaikka Microsoft tuntuu tekevän jatkuvasti isojakin muutoksia alustaansa, toimittajat ovat ehtineet omaksumaan parhaat kehittämisen käytännöt moderneihin intranet-toteutuksiin ja osaamista on ehtinyt kertyä lukuisista toteutusprojekteista.

Tähän juttuun poimimme niitä yrityksiä, jotka ovat osallistuneet meidän fasilitoimiin kilpailutuksiin viimeisen noin neljän vuoden aikana. Tämä ei tietenkään kerro koko totuutta tässä maassa tehdyistä M365-intranet-ratkaisuista, mutta antaa varmasti hyvän käsityksen siitä, missä M365-tekemiseen tällä hetkellä erityisesti panostetaan.

M365-tekijöiden ”Top Gunit”

”Top Gunit” ovat niitä yrityksiä, joihin olemme törmänneet M365-kilpailutuksissamme viime vuosina hyvin usein. Heillä M365-osaaminen yleensä näkyy panostuksena tarjousten tekemiseen ja heiltä myös löytyy runsaasti tuoreita referenssejä vastaavista toteutuksista. Näitä ovat (aakkosjärjestyksessä):

  • Cloudriven on 2012 perustettu Microsoft-ratkaisuihin erikoistunut, viime vuosina voimakkaasti kasvanut yritys, joka nykyään työllistää jo yli 30 asiantuntijaa.
  • Myös Digital Illustrated on ensisijaisesti Microsoft-ratkaisuja yrityksille suunnitteleva ja toteuttava toimisto, jossa työntekijöitä on yli 60. Yritys on perustettu 2010 ja ollut osa Vismaa vuodesta 2015 lähtien.
  • Innofactorilla on pitkä historia, joka ainakin nimenä ulottuu aina viime vuosituhannen puolelle asti. Matkan varrelle on tosin mahtunut monta erilaista yritysjärjestelyä ja tällä hetkellä Innofactor keskittyy tarjoamaan laaja-alaisesti erilaisia Microsoft-ekosysteemin ratkaisuja asiakkailleen. Koko organisaatiossa työntekijöitä on yli 500, joista suurin osa Suomessa.
  • Meltlake on Futuricen tytäryhtiöksi vuonna 2020 perustettu tytäryhtiö, eli sikäli varsin tuore tulokas Microsoft-tekemisen osalta. Meltlake on kuitenkin onnistunut kasaamaan nopeasti osaavan Microsoft-asiantuntijoiden ryhmän ja tuoreita referenssejäkin löytyy jo mukavasti.
  • Sulava kutsuu itseään Microsoftin pilviteknologioiden pioneeriksi, ja tässä on varmasti myös vinha perä. Yritys on toiminut vuodesta 2010, ja se yhdistyi vuonna 2017 Onsight Helsingin kanssa. Työntekijöitä on jo yli 100. Aikaisemmin Sulavaa on totuttu pitämään enemmän konsultoivana ja Microsoft-käyttöönottoja tekevänä yrityksenä, mutta viime vuosina heiltä on nähty myös paljon hyviä ehdotuksia projektimuotoisemmistakin toteutuksista.

Muut M365-toimittajat

Toinen kori koostuu yrityksistä, jotka osallistuvat tarjouskilpailuihimme harvemmin ja/tai ovat osallistuneet aikaisemmin, mutta viime aikoina on ollut tarjousten suhteen hiljaisempaa. Näitä ovat (aakkosjärjsteyksessä):

Tästä joukosta ainakin omaan silmääni nousee muutama nimi erityisesti. Sininen Meteoriitti on varmasti suurelle osalle M365-toteutuksien kanssa puuhastelleille ainakin nimenä tuttu, ja heidät nähtiin vielä muutama vuosi sitten osallistumassa ahkerasti intranet-kisoihin Valo-tuotteellaan. Myöhemmin Sinisen Meteoriitin konsultointiliiketoiminta siirtyi osaksi Valtti Kumppaneita ja Valo-tuotekehitys jäi Siniseen Meteoriittiin. Aivan tuoreena käänteenä Sininen Meteoriitti vaihtoi vielä uudeksi nimekseen Valo Solutions. Tämän jälkeen tarjousrintamalla on ollut ainakin meidän kisoissa hieman hiljaisempaa. Pysyvästä käänteestä ei kuitenkaan pitäisi olla kyse. Valo intranet -tuote elää edelleen ja Valtti Kumppaneilta saa M365-ratkaisuja jatkossakin.

HiQ ja KnowIt ovat myös takavuosien kisoista tuttuja nimiä, mutta aivan viime aikoina tarjouksia ei intranet-kisoihin ole juuri täällä näkynyt. Taustalla on varmasti ainakin henkilöstövaihdoksia, mutta mahdollisesti myös jonkin verran liiketoiminnallisen fokuksen siirtämistä kohti muuntyyppisiä ratkaisuja.

CGI ja Tieto taasen erottuvat joukosta ehkä lähinnä kokoluokkansa takia. Molemmat ovat yrityksinä niin isoja ja osaamista löytyy todella laaja-alaisesti, joten tarjousten vähäinen määrä intranet-kentässä varmasti selittyy ainakin sillä, että M365-intranetien tekeminen ei ole heille liiketoiminnallisesti läheskään niin merkittävää kuin pienemmille yrityksille.

Tilaa blogin Parhaat palat -kooste, uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.

Sinua voisi kiinnostaa myös seuraavat artikkelit