Millä tahansa mittarilla Microsoftin Teamsia katsoo, niin kahden vuoden aikana Teams on tehnyt huikean suorituksen. Slack meni toki keväällä pörssiin, ja on edelleen koodarifirmojen suosikkisysteemi, mutta aktiivisissa käyttäjissä Teams on ohittanut Slackin.
Microsoftin tietojen mukaan Teamsilla on päivittäisiä käyttäjiä yli 13 miljoonaa. Slackin vastaava luku on 9-10 miljoonaa. Lisäksi kun huomioidaan, että Teams on käytännössä ilmainen tuote Office 365 -käyttäjille, joita on jo lähes 200 miljoonaa maailmassa, niin on helppo ennustaa Teamsin nousevan lähivuosina selkeästi Slackkia isommaksi tuotteeksi.
Slackille tämä tuskin on kuitenkaan ongelma. Se on edelleen parempi chat-työkalu monella tapaa, ja on etenkin organisaatioiden välisessä käytössä selkeästi edellä Teamsia. Perinteisempien organisaatioiden sisäisen tietotyön tehostamisessa, ja etenkin kun puhutaan perinteisistä Office-dokumenteista, niin Teamsin tuomat hyödyt ovat kuitenkin selvästi Slackkia suuremmat.
Keskusteluryhmiin perustuva työnteko on myös monelle organisaatiolle niin iso muutos, että harva selviytyy prosessista ilman tukea ja apua. Tässä Microsoftin kumppanikenttä on erittäin vahvassa roolissa, ja Microsoft on myös ryhtynyt aktiivisesti palkitsemaan kumppaneita Office 365 -käytön lisäämisestä asiakasorganisaatioissa.
Microsoft porskuttaa laajemminkin tällä hetkellä, kuten viimeisin tuloskatsaus kertoo. Asiakasorganisaatiot siirtävät Azureen hyvin laajalla rintamalla asioita, ja Office 365 ja Teams toimivat käyttöliittymäkerroksena monenlaisiin sovelluksiin.
Microsoft ei edelleenkään ole se trendikkäin vaihtoehto, ja edelleen on monia organisaatioita, jotka haluavat muita ratkaisuja, kuten tässäkin blogissa on käsitelty (esim. RocketChat yms työkalut vaihtoehtoina Teamsille ja Slackille).
Microsoft on kuitenkin osoittanut viime vuosina todella vaikuttavaa muuntautumiskykyä. SharePoint-keskeisestä portaalien aikakaudesta on siirrytty kompaktin kokoisiin pilvisovelluksiin ja rohkeasti tehty Teamsista Office-ekosysteemin sydän.
Tämä kehitys on jo muuttanut intranettienkin konsepteja monessa organisaatiossa, kun sosiaalinen kanava ja ryhmäkeskustelut ovat ottaneet enemmän intran tehtäviä osakseen. ”Teamsien ja Slackien maailma” ei kuitenkaan vielä ole mullistanut suurten yritysten intranet-konsepteja aivan valtavasti, ja tässäkin asiassa on kyse enemmän evoluutiosta kuin revoluutiosta. Intranet-konseptit muuttuvat, ehkä painottuen enemmän tietovarastoiksi, sovellusmaisemmiksi ja keskittyen johtamisen tukeen ja tiedon löydettävyyteen. Teamsit ja muut sosiaaliset kanavat roolittuvat monessa paikassa yhä keskeisimmiksi työkaluiksi, usein ottaen roolia pois sähköpostilta ja muuttaen esimerkiksi projektien ja tiimien sisäisiä työtapoja. Näin eri maailmat täydentävät toisiaan.
Intranet-asiantuntijoilta tämä kehitys vaatii yhä enemmän huomiota eri kanavien roolituksiin ja käyttäjien ohjaamiseen, jotta eri kanavia hyödynnetään niille parhaiten sopivilla tavoilla. Microsoftinkin paletissa on edelleen todella paljon eri palasia, ja näiden fiksu hyödyntäminen vaatii tarkkaa harkintaa. Ehkä Teamsin suosion kasvun myötä paletti selkiytyy hieman, ehkä. Toivomme ainakin.
Lisää artikkeleita aiheeseen liittyen:
- Microsoft says its Teams app is bigger than Slack and growing faster (CNBC, 11.7.2019)
- Yammerin, Teamsin ja Slackin paikalliset haastajat (2019)
- Office 365 – katsaus työkalupakin sisältöön (2019)
- Selkeyttä O365:n ryhmätyövälinesoppaan (2018)
- Case: Peikko Group loi uudet intrat puhtaalta pöydältä (2018)
- Case: Gigantti – Workplace by Facebook sitouttaa ja auttaa tekemään työn paremmin (2018)
- Case: Citycon – Yammer avasi uuden viestinnällisen kulttuurin ja toi liiketoiminnan näkyväksi (2017)
- Yammer osana intranet-konsepteja (2016)
- Slack on levoton ikkuna tulevaisuuteen (2016)
- Office 365, Slack ja muita intranet-teknologiatrendejä (2015)
Tilaa blogin Parhaat palat -kooste, uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
Kommentoi