Joskus intranet ja extranet on sama asia

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

On paljon organisaatioita jotka tekevät yhteistyökumppaneidensa ja asiakkaidensa kanssa hyvin läheistä yhteistyötä. Näille organisaatioille intranet voi olla syytä konseptoida varsin erilaiseksi kuin mitä intranetilla yleensä ymmärretään. Esimerkiksi monet järjestöt, maahantuojat, mediatalot, kulttuurilaitokset, valtion yksiköt ja monet muut organisaatiot tarvitsevat intranetin, joka ulottuu jopa hyvinkin rohkeasti perinteisten rajojen yli.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Joillakin aloilla esimerkiksi freelancereiden laajamittainen käyttö hämärtää jopa täysin oman henkilökunnan ja ulkoisten työntekijöiden rajaa.

Tällöin voikin puhua ”intranet plussasta”, eli sellaisesta intrasta joka kattaa enemmän kuin omat työntekijät – tavallaan ”laajennetun perheen”, joka työskentelee kuitenkin samojen tavoitteiden eteen.

Näissä intranet+extranet-yhdistelmissä voi parhaimmillaan olla paljon järkeä. Vaikkapa kaupunginteatterin intrassa on isossa roolissa se, että myös yksittäisen tuotannon keikkatyöntekijät kokevat intran avulla kuuluvansa samaan perheeseen – vaikka vain sen muutaman kuukauden ajan. Myös mediataloilla on vastaavia tarpeita kun iso osa käytännön työstä tapahtuu freelancereiden voimin.

Perinteisemmillä aloilla, esimerkiksi isoilla maahantuojilla, voi järjestely olla hyvinkin pysyvä. Intranet on samalla extranet ja tunnukset palveluun jaetaan myös jälleenmyyjille, jotta he pääsevät uusimpaan tietoon ja tilauslomakkeisiin käsiksi yhtä helposti kuin oma henkilökunta.

Ehkä isoin asia, joka näissä ”intranet plussissa” on mietittävä etukäteen, liittyy siihen tietoon joka on vain ja ainoastaan omalle henkilökunnalle. On tehtävä selvät rajaukset ja linjaukset siitä, että miten määritetään ne alueet, joihin pääsee vain luotettu, oma henkilökunta. Tämä voi olla joskus isokin muutos, koska moni intranet on nimenomaan se luotetun tiedon paikka.

Toinen huomioitava asia on käyttäjähallinta ja erityisesti palveluun kirjautuminen. Nykyisin tosin yhä useampaan intraan muutenkin päästetään kirjautumaan miltä tahansa laitteelta, mutta näissä extranet-henkisissä intranet-konsepteissa tämä on mietittävä erityisen hyvin jo aikaisessa vaiheessa. Ulkoisten käyttäjien on päästävä kirjautumaan palveluun, ja ylipäätään pystyttävä käyttämään palvelua aivan samalla tavalla kuin sisäisten käyttäjien. Myös käyttöoikeushallinta vaatii yleensä isompia panostuksia, koska ulkoisten käyttäjien saamat oikeudet pitää määrittää ja valvoa.

Jos siis oma organisaatiosi miettii yhtään yhteistyökumppaneiden ulottamista intranetin käyttäjiksi, niin varmista tarpeeksi ajoissa että sisältökonseptisi tukee tätä laajentumista ja myös käyttöoikeus- ja pääsynhallinnan vaativuuden nousu on huomioitu. Näiden asioiden huomioimisen jälkeen voitkin alkaa miettimään, että miten esimerkiksi sosiaalisuus voisi hyötyä siitä, että keskusteluihin saadaan mukaan myös ulkopuoliset yhteistyökumppanit?

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun