Internetiä käytetään jo nyt enemmän mobiililaitteilla kuin desktopilla. Internetin käytön kasvu perustuu uusiin mobiililiittymiin.

Älypuhelin tai pädi työvälineenä on monesti arkipäivää myös muille työntekijäryhmille kuin tietotyöläisille. Esimerkiksi siivooja kuittaa työkohteen suoritetuksi kännykällä, asfalttityöntekijä kirjaa mobiiliapplikaatiolla levitetyn päällysteen määrän siirtyessään seuraavaan kohteeseen, paperikoneen huoltaja tilaa tarvittavan koneenosan pädillään ja saa ohjeet sen asentamiseen videolla, jonka katsoo pädillään, vaatekaupan myyjä vastaanottaa palvelupyynnön asiakkaalta sovituskopista, somistaja jakaa kuvan esillepanosta ohjeeksi muihin ketjun myymälöihin jne.

Kännykkäapplikaatioita syntyy yritysten sisäiseen käyttöön kuin sieniä sateella.

Moni yritys ei niistä kuitenkaan puhu, koska applikaatiot ovat nyt kuumaa kamaa, yrityksen kilpailuetu vasta muotoonsa etsivässä skenessä.

Työnantajan älypuhelin on joka tapauksessa jo monen taskussa. Eikä pelkästään tietotyöläisten.

Onko organisaation viestintäyksikkö hereillä?

Henkilöstön tavoitettavuus on älypuhelinten myötä mullistunut täysin!

Työnantajayritys voikin oikeasti tavoittaa strategiaviesteillään kaikki työntekijät!

Ennen monistettiin viikkokirjeitä ja henkilöstölehtiä, asennettiin infotelkkareita ja toivottiin esimiehen välittävän viestiä. Nyt kaikki työntekijät voitaisiin tavoittaa tuomalla esimerkiksi intranet tyrkylle älypuhelimeen.

Miten se tapahtuisi?

Intranetille mobiilistrategia

Intranetin mobiilistrategiaksi on kaksi äärilaitaa:

mobiilistrategia

  1. Valtavan yhdellä alustalla toteutetun all-in-one-intranet-möykyn toteuttaminen suurena responsiivisena palveluna vs.
  2. Intranet palasteltuna lukuisiin yksittäisiin mobiiliapplikaatioihin ja/tai responsiivisiin palveluihin, jotka on toteutettu eri teknologioilla ja eri alustoilla.

Mobiilipohdintojen myötä koko intranetin konsepti voi muuttua. Intranet voi rajautua uudelleen. Mitä intranet oikeastaan on? Mitä palveluita ja ominaisuuksia intranetiimme kuuluu? Mihin tavoitteisiin se vastaa? Miten intramme rajataan?

Vai onko intranetimme itse asiassa monen eri sisäisen palvelun muodostama kokonaisuus?

Kannattaako vanhaa desktop-intraa edes yrittää tunkea mobiiliin? Suunnittelemmeko intranetin puhtaalta pöydältä, mobile-first-näkökulmasta?

Näkökulmia ja toteutustapoja on monia. Kaikkea kahden äärilaidan väliltä.

Se on varmaa, että jokaisessa organisaatiossa intranetin on uniikki; se vastaa organisaationsa tarpeisiin ja tuottaa omalle organisaatiolleen hyötyjä.

Intranetiä ei voi kopioida kaverilta.

Näin muodostat intranetin mobiilistrategian

Esityksessäni Intranet & digitaalinen työympäristö SUMMIT 2015 -seminaarissa 29.9.2015 jaoin neljä vinkkiä intranetin mobiilistrategian muodostamisen pohjaksi.

1. Mitä saavuttaisimme?

  • Miten bisneksemme hyötyisi?
  • Miten henkilöstömme hyötyisi?

2. Suuntaako IT-strategiamme mobiiliin?

  • Olemmeko ”menossa pilveen”?
  • Mitä mobiiliapplikaatioita meillä jo on? Mitä on suunnitteilla? Mobiilipalveluita voi olla suunnitteilla useilla tahoilla: IT:ssä, HR:ssä, liiketoiminnoissa, …

3. Mitä reunaehtoja on huomioitava?

  • Lisenssihinnoittelu: Perustuvatko intranet-alustan lisenssit henkilöstömäärään?
  • Laitekanta: Hankkiiko työnantaja laitteet kaikille työntekijöille?
  • Tietoturva: Voiko intranetiin kirjautua miltä tahansa laitteelta vapaasti internetissä?

4. Aina voi lähteä liikkeelle myös pienesti ja pienestä!

  • -> Täsmäsovelluksia täsmätarkoituksiin!

Esitykseni on ladattavissa SlideSharesta:

 

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.