26.2.2015

Intranet-guru James Robertson käsitteli designin merkitystä intraneteissa puheenvuorossaan IntraTeam-konferenssissa Kööpenhaminassa. Mielenkiintoinen yksittäinen alue puheenvuorossa oli ”käyttöliittymäkauneus” intraneteissa. James otti kantaa, että intranettien pitää olla kauniita ja käytettäviä – ja tässä ollaan vuosien varrella menty paljon eteenpäin. Hän korosti sitä, että mitä isompi organisaatio, niin intranetin etusivunkin pitää viestiä brändiä ja kulttuuria.

Esimerkkinä vahvasti brändätystä intranetista hän käytti Virgin American intranetin etusivua. Virginin visuaalisuudessakin tosin on huomionarvoista, että palvelu on muuten varsin työkalumainen, mutta sisältää myös voimakkaita visuaalisia, brändääviä elementtejä.

virgin-america

Hänen tärkein ohjeensa oli kuitenkin se, että visuaalisuuden määrä ja voimakkuus riippuu täysin organisaation ulkoisen brändin vahvuudesta ja visuaalisuudesta.

Jos organisaatiolla on voimakas ulkoinen brändi, niin myös sisäisen verkkopalvelun tulee olla viimeistellympi ja ”kauniimpi” kuin keskimäärin. Ja toisinpäin, jos oma organisaatio ei ole vahvalla ulkoisella brändillä toimiva, niin omasta intranetista kannattaa tehdä pelkistetymmän ja minimaalisemman designin palvelu.

>> James Robertsonin presentaation slaidit

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.