Valitse intranet-tavoitteesi: yhteistä kulttuuria vai raakaa tehokkuutta?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranetilla voi tavoitella monia asioita, ja eri organisaatioissa intranet on hieman eri roolissa. Kaikki tietysti puhuvat bisneksen tukemisesta intranetilla, mutta aina se bisneksen tukemisen määrittely ei ole helppoa käytännössä. Karkeana jakona voisi pitää kulttuurin rakentamista ja tehokkuuden lisäämistä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Joskus bisnes tarvitsee enemmän yhtenäisyyttä, parempaa ymmärrystä yhteisistä tavoitteista ja enemmän keskinäistä vuorovaikutusta. Etenkin fuusioiden ja yrityskauppojen yhteydessä tämä kulttuurin rakentaminen on usein intranetin päätehtäviä. Joissakin bisneksissä yhteinen kulttuuri on kaikki kaikessa. Monet asiantuntijaorganisaatiot esimerkiksi taistelevat nimenomaan näiden kulttuuritavoitteiden edistämiseksi. Asiantuntijoiden tehokkuudelle kun oikeiden asioiden tekeminen on usein tärkeämpää kuin raaka tehokkuus yksittäisten tehtävien suorittamisessa.

Joskus taas bisnes tarvitsee juuri sitä raakaa tehokkuutta, ja intranetin pitää olla joko tehokas ponnistuslauta bisnessovelluksiin tai se paikka jossa yhteistyötä tehdään ja dokumentteja työstetään. Esimerkiksi monille prosessimaisesti työskenteleville organisaatioille intranet on nimenomaan tehokkuusväline. Se auttaa työntekijöitä löytämään oikeat välineet oikealla hetkellä ja tekemään välineillä oikeita asioita.

Usein toki tarvitaan hieman palasia kummastakin saavista. Vaikka kuinka organisaation ydintehtävä olisi vain takoa suorituksia liukuhihnalta, niin yhteistä kulttuuriakin on hyvä olla – ja intranet on usein hyvä väline sen edistämiseen.

Tämä iso linjaus kuitenkin kannattaa pitää mielessä kun valmistautuu intranet-projektiin.

Onko omassa organisaatiossasi juuri nyt intranetin roolina enemmän yhteisen kulttuurin rakentaminen vai raa’an tehokkuuden edistäminen? Kummatkin ovat vaalittavia päämääriä, joita uskaltaa myös johdolle esitellä. Riippuen valinnasta intranettisi tulisi myös näyttää, tuntua ja toimia valitun tavoitteen mukaisesti.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun