Intranetilla voi tavoitella monia asioita, ja eri organisaatioissa intranet on hieman eri roolissa. Kaikki tietysti puhuvat bisneksen tukemisesta intranetilla, mutta aina se bisneksen tukemisen määrittely ei ole helppoa käytännössä. Karkeana jakona voisi pitää kulttuurin rakentamista ja tehokkuuden lisäämistä.

Joskus bisnes tarvitsee enemmän yhtenäisyyttä, parempaa ymmärrystä yhteisistä tavoitteista ja enemmän keskinäistä vuorovaikutusta. Etenkin fuusioiden ja yrityskauppojen yhteydessä tämä kulttuurin rakentaminen on usein intranetin päätehtäviä. Joissakin bisneksissä yhteinen kulttuuri on kaikki kaikessa. Monet asiantuntijaorganisaatiot esimerkiksi taistelevat nimenomaan näiden kulttuuritavoitteiden edistämiseksi. Asiantuntijoiden tehokkuudelle kun oikeiden asioiden tekeminen on usein tärkeämpää kuin raaka tehokkuus yksittäisten tehtävien suorittamisessa.

Joskus taas bisnes tarvitsee juuri sitä raakaa tehokkuutta, ja intranetin pitää olla joko tehokas ponnistuslauta bisnessovelluksiin tai se paikka jossa yhteistyötä tehdään ja dokumentteja työstetään. Esimerkiksi monille prosessimaisesti työskenteleville organisaatioille intranet on nimenomaan tehokkuusväline. Se auttaa työntekijöitä löytämään oikeat välineet oikealla hetkellä ja tekemään välineillä oikeita asioita.

Usein toki tarvitaan hieman palasia kummastakin saavista. Vaikka kuinka organisaation ydintehtävä olisi vain takoa suorituksia liukuhihnalta, niin yhteistä kulttuuriakin on hyvä olla – ja intranet on usein hyvä väline sen edistämiseen.

Tämä iso linjaus kuitenkin kannattaa pitää mielessä kun valmistautuu intranet-projektiin.

Onko omassa organisaatiossasi juuri nyt intranetin roolina enemmän yhteisen kulttuurin rakentaminen vai raa’an tehokkuuden edistäminen? Kummatkin ovat vaalittavia päämääriä, joita uskaltaa myös johdolle esitellä. Riippuen valinnasta intranettisi tulisi myös näyttää, tuntua ja toimia valitun tavoitteen mukaisesti.