Marraskuussa Helsingissä pidettiin SharePoint Hyvät, Pahat ja Rumat -seminaari jonka paneelikeskustelussa puhuttiin SharePointin tilanteesta tällä hetkellä Suomessa ja maailmalla. Aiheina olivat mm. SharePointin käyttö web-jukaisujärjestelmänä, pilvivaihtoehdon yleistyminen sekä räätälöinnin yleisyys. Tässä artikkelissa tiivistettynä keskeisiä havaintoja ja näkemyksiä, joita paneelikeskustelussa nousi esiin.

Kuvassa vasemmalta: Perttu Tolvanen (North Patrol), Juha Anttila (IITC), Jussi Roine (Onsight Helsinki). Kuva: Hannele Salonen-Kvarnström.

  1. Yammerin SharePoint-integroituminen on iso kysymysmerkki edelleen. Microsoftin historia yritysostojen suhteen ei ole asiakkaiden kannalta mitenkään ihanteellinen lyhyen tähtäimen ratkaisujen kannalta. Esimerkiksi FAST-hakukoneen integraatiota ei käytännössä koskaan kunnolla tapahtunut, vaan Microsoftin ratkaisu oli koodata FASTin keskeiset toiminnot kulissien takana osaksi SharePointin uudistunutta hakukonetta versiossa 2013. Tämän asian ehkä voi muotoilla kauniimminkin, mutta asiakkaiden näkökulmasta Microsoft osti teknologiaa ja osaamista, ja sitten täydensi tuotettaan näillä kyvykkyyksillä parhaaksi näkemällään tavalla osana normaalia tuotekehitystään. Erillisenä tuotteena FAST integroitiin SharePointin kylkeen lähinnä markkinointiteknisistä syistä. Yammerille voi hyvinkin käydä samoin, etenkin kun teknologiapohja on Yammerissa aivan toinen kuin SharePointissa. Pilvessäkään Yammerin ja SharePointin integraatio ei ole edennyt juuri mitenkään, joten ”markkinointi-integraatio” vaikuttaa pääasialliselta integraatiostrategialta tällä hetkellä. Asiakkaiden kannalta tämä strategia on itse asiassa ehkä se paras, koska tällainen, todellinen sulautuminen, tuottaa yleensä vahvoja tuotteita, eikä erillisistä palasista kasattuja tilkkutäkkejä. Haittapuoli on se, että tällainen malli kestää aina vuosia, ja siksi markkinointikoneisto välttää yleensä viimeiseen asti tämän sanomista suoraan. Toisaalta, kenen kannalta tämä on iso kysymys? Jos valinta on on-premise, niin asia on harvalle todellinen kysymys. Jos valinta on Office 365, niin integraatio tulee sitten kun tulee. Miksi tästä siis oikeastaan edes puhutaan? Seuraava aihe, kiitos.
  2. SharePointin käyttö web-julkaisualustana on kautta linjan harvinaistunut merkittävästi, nyt lopultakin myös Suomessa. Vain muutamat isot konsernit haaveilevat vakavissaan SharePointin käytöstä web-julkaisussa enää nykyisin. Ja yleensä ne, jotka tietävät, mitä ovat tekemässä, arvioivat myös vaihtoehtoja vakavissaan. SharePointin tuotekehitys on ollut viime vuodet niin vahvasti intranet-puolella ja pilvikehityksessä, että web-julkaisutoiminnot ovat vain yksinkertaisesti jääneet sivuraiteille. Esimerkiksi kieliversioiden hallinnan puutteellisuus on vaivannut SharePointtia sen kaikissa versioissa eikä siihen ole toden teolla panostettu kertaakaan, vaikka puutteet ovat hyvin Microsoftin ja integraattoreiden tiedossa. Tosin isoin ero kilpailijoihin (esim. EPiServer, Drupal, Liferay, WordPress, jne.) ei tule niinkään yksittäisistä ominaisuuksista nykyisin, vaan yleisestä raskaudesta, työläydestä ja ominaisuuksien soveltumattomuudesta web-julkaisuun. Kilpailijoiden tasainen kehittyminen viime vuosina on vain tehnyt monista perusasioista aidosti perusasioita, ja SharePointille tällaista jatkuvaa, pienten asioiden parantumista, ei ole vain tapahtunut.
  3. Pilvi yleistyy, mutta ei ehkä niin nopeasti kuin mitä julkisuuden määrästä voisi päätellä. Monien asiakkaiden suhtautuminen pilveen on muuttunut parin viime vuoden aikana, mutta edelleenkään mitään ryntäystä ei ole havaittavissa. Hybridiympäristöjen ongelmat ovat monilla tiedossa ja etenkin IT:n kannalta hybridien järkevyys on usein hyvin kyseenalainen. Microsoftilla on toki oma agendansa joustavan siirtymän myymisessä, ja ei maltillinen kokeilu ole asiakkaillekaan huono asia. Isompien ympäristöjen hallittavuus on kuitenkin edelleen Office 365:n isoimpia haasteita. Isoissa toteutuksissa myös räätälöinnin rajoitukset ja ajoittainen tekemisen ”mystisyys” rajoittavat yleistymistä. Pilvi kehittyy jatkuvasti ja tämä voi olla mahtava mahdollisuus, tai jatkuva kirous. Office 365:n pääkohderyhmänä ovat myös edelleen pk-yritykset, joten isojen organisaatioiden kannattaa harkita liikkeensä tarkkaan. Tosin tuhansienkin käyttäjien ympäristöjä jo löytyy Suomestakin, joten ei pilvi enää mitään hypeä ole – päinvastoin.

Ylipäätään SharePointin asemaa Suomessa pidettiin paneelikeskustelussa hyvin vahvana. Myös kehityksen nähtiin etenevän hyvään suuntaan. Pilvikehitystä pidettiin hyvänä asiana myös isojen, perinteisten ympäristöjen pyörittäjille, vaikka siirtymä ei olisikaan vielä ajankohtaista.

Etenkin intranet-markkinassa SharePointin asema on erittäin vahva Suomessa. Tästä näkökulmasta voisi jopa sanoa, että SharePoint on ”löytänyt paikkansa” eikä suuria mullistuksia ole aivan välittömässä näköpiirissä. Nautitaan siis hetki hyvästä tilanteesta.