”Sähköinen työpöytä” on edelleen sekava käsite

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Talentumin intranet-seminaarissa kuultiin taas varsin usein termi ”sähköinen työpöytä”. Ja vaikka tässä blogissa on väitetty, että kyseessä olisi ns. ”SharePoint-visio”, niin ainakaan seminaarissa kuultujen puheenvuorojen perusteella näin ei ehkä olekaan. Etenkin toteuttajatahojen seminaariesityksissä sähköisellä työpöydällä viitattiin hyvin monenlaisiin ”palvelukokoelmiin”.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Etenkin finanssialalla sähköinen työpöytä tunnutaan ymmärtävän pääosin asiakaspalvelijan työpöytänä. Esimerkiksi Säästöpankeilla tämä sähköinen työpöytä on yhteinen asiakaspalvelijoille ja asiakkaille. Täten konsepti on varsin erilainen kuin mistä esimerkiksi intranettien kohdalla puhutaan. Toki perusajatuksessa on paljon samaa.

Käytännössä nämä finanssipuolen sähköiset työpöydät ovat myös hyvin omanlaisiaan. Yleensähän finassipuolella käytetään Java-pohjaisia taustajärjestelmiä, ja näiden taustajärjestelmien päälle rakennetaan sitten portaalituotteilla erilaisia näkymäkerroksia – ja joskus nämä näkymäkerrokset (esim. verkkopankki asiakkaalle) tehdään myös aivan räätälitoteutuksina (esim. jotain frameworkkia hyödyntäen). Näin ainakin teknisessä mielessä ollaan aivan eri sektorilla kuin mitä SharePoint tarjoaa.

Tämä kaksijakoisuus sähköisissä työpöydissä on ollut toki tiedossa jo aiemminkin. Microsoft-maailma puhuu tietotyöstä ja dokumenteista, Java-maailma puhuu portaaleista ja asiakaspalvelijan työpöydistä. Aiempi tulkintani kaksijakoisuuden katoamisesta oli ehkä siis ennenaikainen. Edelleen näitä asiakaspalvelijan työpöytiä tunnutaan ainakin finanssimaailmassa nimitettävän sähköisiksi työpöydiksi.

Yhteenvetona: Entistäkin enemmän tuntuu siltä, että ”sähköinen työpöytä” -käsitettä kannattaa välttää viimeiseen asti. Käsite on hyvin monitahoinen ja altis väärinymmärryksille.

Intranet-maailmassa ainakin löytyy hyviä käsitteitä riittämiin, joten siellä sähköisestä työpöydästä puhuminen ei pitäisi olla pakollista. Operatiivistenkin järjestelmien puolella suositeltavaa olisi käyttää jotain täsmällisempiä ilmauksia. Esimerkiksi asiakaspalvelun työpöytä olisi monessa tapauksessa kuvaavampi.

”Sähköinen työpöytä” toki kuulostaa komealta, mutta ei auta käyttäjiä ymmärtämään ratkaisun tarkoitusta – etenkään nykyisessä käsitteen sekaisuudessa.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun