Intranettia hyvin tuotepohjaisesti tarjoavia toimijoita löytyy maailmalta varsin paljonkin, mutta Suomessa eivät nämä pakettiratkaisut ole oikein yleistyneet. Sinisen Meteoriitin Valo on ollut yksi näistä harvoista kotimaisista paketoiduista intranet-ratkaisuista. Valoa on kehitetty tasaisesti eteenpäin ja nyt Meteoriitti on selvästi alkanut nostamaan myös markkinointiprofiilia.

Valosta löytyy nyt laajemmin tietoa Meteoriitin sivuilta ja markkinoinnin tueksi on valjastettu myös tuotepäällikkö videolle.

Meteoriitin tuotepäällikkö Heidi Selkäinaho vastasi muutamiin kysymyksiin Valosta:

1) Kuinka monta Valo-projektia on tähän mennessä tehty?

”Valo-projekteja on tehty vajaan kolmen vuoden aikana yhteensä 21 kappaletta, joista kolme SharePoint 2013 päälle ja neljä SharePointin pilviversiona. Valon ratkaisut ovat pohjana kaikissa muissakin SharePoint-projekteissamme, joten Valon tuotekomponentteja käyttää lisäksi viitisentoista muuta organisaatiota.”

2) Onko Valosta eri versioita? Voiko Valon eri versiosta päivittää toiseen versioon?

”Valosta on saatavilla ns. premium-versio sekä kevyt-versio, joka tyypillisesti asennetaan pilvipalveluun eli SharePoint Onlineen. Kevyemmän version voi asentaa myös asiakkaan omille palvelimille, mikäli pilveen meno ei houkuta.

Valo on asiakkaalle aloituspaketti intranetin pystyttämiseen. Valon käyttöönoton jälkeen asiakkaiden intranetit lähtevät kasvamaan omiin suuntiinsa, eikä tämän vuoksi ole tarkoituksenmukaista, että intranet päivittyisi Meteoriitin kehittämänä automaattisesti. Tarjoamme kuitenkin asiakkaillemme mahdollisia uusia Valon lisäosia jälkikäteen sitä mukaa kuin niitä syntyy.

Kehitämme Valosta aina uuden, päivitetyn version, kun SharePointista tulee uusi versio. Tällä hetkellä eletään versiossa SharePoint 2013. Jos asiakas haluaa siirtää omilla palvelimillaan olevan intranetin uuteen SharePointin versioon, kyse on migraatioprojektista ihan kuin aina omille palvelimille asennettavan SharePointin tapauksessa.

Kun intranet on pystytetty SharePoint Onlineen, se toki kehittyy paitsi asiakkaan omien kehitystöiden myötä myös automaattisesti Microsoftin tekemien päivitysten kautta.”

3) Paljonko tyypillinen Valo-projekti maksaa asiakkaalle?

”Riippuen siitä, mitä osioita asiakas ottaa käyttöönsä ja kummalla versiolla lähdetään liikkeelle, Valon perushinta vaihtelee vajaasta 10 000 eurosta 60 000 euroon sisältäen koko käyttöönottoprosessin sekä kattavat koulutukset ja käyttöohjeet.”

4) Sitoutuuko asiakasorganisaatio Meteoriittiin toimittajana jos ostaa Valo-ratkaisun?

”Asiakas ei sitoudu Valo-ratkaisun kautta Meteoriittiin, vaan voi halutessaan kehittää intraansa eteenpäin myös itsenäisesti tai muiden kumppaneiden kanssa. Tämä etu tulee siitä, että Valo on ideologialtaan aloituspaketti intranetin käyttöönottoon eikä automaattisesti päivittyvä tuote.”

5) Mistä Valon toiminnoista olette erityisen ylpeitä? Mitkä asiat purevat parhaiten asiakkaisiin kun esittelette Valoa?

”Valon premium-versio sisältää yli 30 SharePointin käytettävyyttä parantavaa ominaisuutta ja kevytversio hieman vähemmän. Ylpein olen siitä, miten olemme onnistuneet tekemään Valon helpoksi myös sisällöntuottajille ja ylläpitäjille, koska tämä on erityisen tärkeää etenkin isoissa organisaatioissa, joissa sisällöntuotantoa halutaan hajauttaa laajalle eikä ylläpitoon haluta käyttää paljon aikaa.

Asiakkaat arvostavat eniten käytettävyyttä parantavia asioita, kuten responsiivisesti toteutettuja, mobiililaitteilla käytettäviä sivupohjia, työtilojen selkeää käyttöoikeusmallia sekä mm. mahdollisuutta jakaa sivuja ja dokumentteja sosiaaliseen keskusteluvirtaan.”

Viidestaso.fi-blogi kiittää suorista vastauksista! Ehkä samat kysymykset esitetään seuraavaksi kilpaileville intranet-tuotteille markkinassa.

Disclaimer: Kirjoittaja on ollut töissä aiemmin työhistoriassaan Sinisessä Meteoriitissa, mutta ei ole ollut tekemisissä Valo-ratkaisun kanssa.