Viimeisen vuoden aikana moni alan firma ja asiantuntija on aktivoitunut blogirintamalla. Osa on aloittanut blogin oman sivustonsa oheen, toiset ovat ryhtyneet johonkin yhteisblogiprojektiin.

Joka tapauksessa tietotyöstä ja intraneteista on kirjoitettu varsin aktiivisesti viime aikoina. Tässä artikkelissa on poimintoja ja linkkejä aktiivisimpiin kirjoittelijoihin ja organisaatioihin.

Esimerkiksi IT-alan aktiivisin mediajulkaisu Tietoviikko on huomannut tietotyön trendikkyyden, mutta verkkosivustolla tämä ei näy käytännössä. Tietoviikon sivustohan on pääasiallisesti markkinapaikka IT-alan firmoille, ja sitä kautta myös varsin sekalainen sillisalaatti. Intranet-projektipäällikön kannalta kiinnostavin osio lienee Microsoftin sponsoroima MS Areena, jossa julkaistaan Microsoftin tuotteita hehkuttavia kirjoituksia eri asiantuntijoilta. Etenkin pilvipalveluiden kehityksestä voi Tietoviikon kautta saada paljon hajatietoa, mutta käytännössä Tietoviikko ei hanketta suunnittelevalle intranet-projektipäällikölle ole pakollista luettavaa.

Tietotyö-teeman ympärillä julkaistaan myös monenlaisia teemablogeja. Esimerkiksi IBM:n ja World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden yhteishanke tuottaa aktiivisesti uusia blogiartikkeleita ”älykkäästä työstä”. Juttujen aihepiirit vain vaihtelevat laajasti fiksusta työelämästä aina jonnekin sosiaalisen median ilmiöihin. Täten käytännön projektityöhön nämäkään erilaiset teemablogit eivät yleensä tarjoa kuin satunnaisia apuja.

Sitä vastoin monen alan firman omat blogit ja artikkelit ovat paljon hyödyllisempää luettavaa. Tosin myös alan firmojen blogeissa toiminta on usein keskittynyt enemmän määrään kuin laatuun. Lyhyitä ja sekavia yksittäisen tuotteen myyntipuheita löytyy melkein jokaisen alan firman blogista kymmenittäin – ellei enemmän. Tässä kuitenkin muutamia helmiä, joita on sattunut viime aikoina silmään:

Muitakin intranetteihin keskittyviä blogeja toki löytyy, mutta varsin usein blogit ovat aihepiireiltään kovin laajoja ja sekavia. Monia vaivaa myös kovin suoraviivainen kaupallisuus, ja jopa fiilis siitä että jutut on käännetty suoraan englanninkielisistä materiaaleista. Esimerkiksi Appelsiinin Areena-blogi sisältää paljon hyviä elementtejä, mutta on blogina lopulta varsin sekalainen esitys monista eri aiheista.

Yllättävän hyvää sisältöä tarjoilee Haaga-Helian ammattikorkeakoulun yritysviestinnän opiskelijoiden toimittama blogi, jossa on useita artikkeleita intranetin roolista nykypäivän organisaatioissa. Tällaiset kurssiprojektit vain valitettavasti alkavat ja päättyvät varsin nopeasti yleensä.

Ja mikäli kotimaiset blogit eivät tyydytä tiedonnälkää, niin ulkomailta löytyy tietysti paljon valinnanvaraa. Yksi on tosin ylitse muiden ulkomaisista blogeista. Step Two Designs -konsulttifirma on jo vuosia edustanut intranet-asiantuntemuksen terävintä kärkeä maailmassa, ja heidän bloginsa on samaa sarjaa.

Unohtuiko listalta joku aktiivisesti intranet-aiheista bloggaava taho? Ilmianna kommenteissa tai lähetä allekirjoittaneelle sähköpostia (perttu (at) projekti55.fi).