Hiljattain pidettyä Drupal vs. SharePoint -seminaariesitystä (esityksen pdf) varten tuli kartoitettua kotimaista SharePoint-markkinaa myös asiakkaiden näkökulmasta.

Integraattoreista tuli myös kyseltyä hieman kokemuksia mm. Microsoftin suunnalta ennen ja jälkeen seminaaripresen. Esitystä varten koostin kuvan mukaisen slaidin josta saa hieman visuaalista näkymää markkinakenttään.

Kannattaa toki suhtautua listaan varauksella, koska näkemykset eri firmojen toiminnasta ovat aina hyvin subjektiivisia. Microsoftin edustajat eivät esimerkiksi lähteneet mitenkään arvioimaan eri toimijoiden toimituskykyä vaan nimesivät vain toimittajia jotka heidän näkökulmastaan tulevat ns. ”useimmiten vastaan”. Kannattaa myös huomioida, että artikkelin kirjoittajana en edusta mitenkään puolueetonta näkemystä, koska työnantajani on listalla mukana oleva Sininen Meteoriitti.

Projektien lukumäärissä ja mainintojen määrissä kaksi integraattoria erottui muusta porukasta omaan sarjaansa kartoituksessa:

Tieto ja Sininen Meteoriitti ovat organisaatioina hyvin erilaisia. Tieto on jättimäinen pörssilistautunut it-talo joka on voittanut monia isoja SharePoint-projekteja viime vuosina ja on myös SharePoint 2010 -toimittajana kerännyt projekteja. Tiedon SharePoint-osaajien lukumääristä ei ole kuitenkaan ainakaan julkisesti saatavilla tarkkoja tietoja. Sininen Meteoriitti on taas vajaan 100 hengen yksityisomisteinen SharePointtiin erikoistunut integraattori. Meteoriitilla on vahva historia Microsoft-teknologioiden parissa ja SharePoint on jo pidempään ollut Meteoriitin ylivoimaisesti vahvin osa-alue.

Tiedon ja Meteoriitin jälkeen mainintoja saivat mm.

Listalla mainituista toimijoista vahvasti SharePointtiin panostavat ainakin AtBusiness ja Endero. Heidän verkkosivustoiltaan löytyykin paljon mm. referenssitietoa. Myös Logicalla on isoja SharePoint-projekteja ja referenssejä. Pienempiä kilpailijoita ovat etenkin Innofactor, Visualweb ja Systems Garden. Tunnetuista integraattoreista SharePoint-kentällä satunnaisesti seikkailevat myös Digia, CCC, CapGemini ja Fujitsu.

Laajan listan kaikista Microsoft-kumppaneista jotka ilmoittavat tekevänsä jotain SharePointilla voi löytää Microsoftin Solution Finder -sivustolta (tee haku sanalla ”sharepoint”). Kirjoitushetkellä tuloksena tulee 62 yritystä. Joukossa on toki paljon sellaisia toimijoita jotka ovat listanneet ”sharepoint”-sanan vain jotta pääsisivät esiin kuumalla hakusanalla. Joukossa on esimerkiksi Business Intelligence -toimijoita joiden projekteissa epäilemättä SharePoint tulee vastaan, mutta joilla tuskin on edellytyksiä minkäänlaiseen puhtaasti SharePointtiin liittyvään konsultointiin. Palvelusta voi kuitenkin päätellä, että SharePoint-osaamista löytyy useilta kymmeniltä toimijoilta Suomessa.

SharePoint-kumppaneihin liittyvää tietoa ja palvelukuvauksia löytyy myös uudesta Microsoft PinPoint -palvelusta jossa toimittajat ovat voineet laajemmin kuvata palveluitaan ja lisätä myös asiakasreferenssejä. Kiireiselle SharePoint-markkinakentän kartoittajalle PinPoint lieneekin parempi kohde, koska sen tiedot ovat monien firmojen osalta tuoreempia.

Monet kotimaiset SharePoint-toimijat ovat myös toimijoita joilla on useita eri sisällönhallintajärjestelmiä tarjonnassaan. Tällaisesta toimijasta hyvä esimerkki on esimerkiksi Sofokus. Kentällä on myös paljon pieniä toimistoja jotka voivat olla hyvinkin osaavia, mutta joilla ei ole välttämättä kuin pari todellista osaajaa. Esimerkiksi Solu Digitalilla on varmasti osaamista, mutta se osaaminen ei kovin laajoihin toteutuksiin skaalaudu. Myös aiemmalla listalla mainittu Onsight Helsinki kuuluu myös pienempiin toimijoihin joita ei isommissa projekteissa tule vastaan lainkaan vaikka firmaan keskittynyttä teknistä kompetenssia harva uskaltaa kyseenalaistaa.

Integraattoreiden palvelutarjonnassa on myös suuria eroja. Toiset ovat keskittyneitä intranet-ratkaisuihin, toiset vaikkapa Business Intelligence -puoleen. Asiakkaan kannalta onkin tärkeätä tietää ensin mitä haluaa, ja sitten vasta lähteä tutkimaan eri palveluntarjoajia tarkemmin.

Tärkeintähän asiakkaan näkökulmasta on löytää toimija joka on lähimpänä omaa tarvetta palveluidensa osalta ja jolla on myös mielellään samankaltaista asiakaskuntaa. Asiakkaan näkökulmasta kun homma toimii yleensä sitä paremmin mitä lähempänä palveluntarjoajan ydinliiketoimintaa omat tarpeet ovat. Mitä enemmän omat tarpeet ovat palveluntarjoajan näkökulmasta sivubisnestä, niin sitä huonompaa kohtelua on odotettavissa. Täten kannattaa hankkiutua sellaisen toimijan asiakkaaksi jolle SharePoint todella on tärkeä osa liiketoimintaa eikä vain ohimenevä trendi johon on muodin mukaan lähdetty.

Toinen keskeinen valintatekijä on palveluntarjoajan nykyinen asiakaskunta. Pienen firman ei kannata lähteä asiakkaaksi yritykselle joka palvelee pääasiassa isoja konserneja, ja julkishallinnon toimijan ei välttämättä kannata olla ainut julkishallinnon edustaja palveluntarjoajan asiakaskunnassa. Integraattoreiden toimintaan kun vaikuttaa varsin paljon se, että mitä oma asiakaskunta haluaa ja tarvitsee. Yksinkertaisesti ei kannata olla se ruma ankanpoikanen joutsenparvessa.