Espoon kaupunki käynnisti marraskuussa ison kilpailutuksen. Tavoitteena Espoolla on uusia internet-sivusto ja intranet-sivusto. Intranettia tosin kutsutaan sähköiseksi työpöydäksi Espoossa. Kilpailutuksen liitedokumenteissa on esimerkillinen suoritus hyvästä ennakkovalmistelusta, jossa hankkeeseen liittyvät keskeiset kysymykset on kartoitettu etukäteen ja monia suunnitelmia on konkretisoitu hyvin kattavasti. Tässä artikkelissa esitellään muutamia avainkohtia sähköisen työpöydän alustavasta konseptista.
[Huom! Valitettavasti kilpailutuksen asiakirjat eivät ole enää verkossa julkisesti saatavilla.]]
Seuraavassa on muutamia screenshotteja tarjouksen liitemateriaaleista joissa kuvataan Espoon kaupungin sähköisen työpöydän alustavia konseptisuunnitelmia. Kuvat ovat peräisin julkisista tarjousmateriaaleista. Itse tarjousmateriaaleissa on enemmänkin kuvia ja myös toimintoja kuvaavia määrittelyjä.
Kuva1: Konseptikuva sähköisen työpöydän etusivusta.
Oranssi elementti kuvaa häiriötiedote-elementtiä, joka lienee näkyvillä vain kun on jotain erityisen tärkeätä ilmoitettavaa. Muuten etusivun konsepti on erittäin perinteinen intranet-etusivu. Päähuomio on uutisten ja tapahtumien virrassa. Esimerkiksi uutisten kommentointia ei ole nostettu etusivulle lainkaan, joten keskipalsta on hyvin perinteinen yksisuuntainen tiedotuskanava henkilökunnalle.
Vuorovaikutuselementtejä sivulla on ainoastaan perinteinen gallup-toiminto vasemmassa laidassa. Oikean laidan palsta sitävastoin on selkeästi varattu työntekijän oman työn tukemiseen. Oikean laidan nostoissa on pikalinkit omiin kirjanmerkkeihin ja sovelluksiin, nopea pääsy omiin ryhmätyötiloihin sekä yhteenvetonosto asiankäsittelyjärjestelmässä (todennäköisesti) odottavista tehtävistä. Keskustelut on intranetissa ilmeisesti eriytetty omaksi alueekseen, koska tästä on myös erillinen nosto etusivulla.
Kokonaisilmeeltään Espoon sähköinen työpöytä on hyvin selkeä ja perinteinen. Yläosa on varattu tukitoiminnoille ja esimerkiksi hakutoiminto on sijoitettu asiallisen näkyville. Intran sisältöihin johdattava päänavigaatio on sijoitettu vasempaan laitaan. Päänavigaation otsikkovalinnat vaikuttaisivat varsin hyvin mietityiltä. Päänavigaatio ottaakin selkeimmän pesäeron perinteiseen viestinnälliseen intranettiin. Navigaatio-otsikot kun tuovat jo heti vaikutelman siitä, että tämä intranet on tarkoitettu oikeasti töiden tekemiseen: “ESSIssä nyt”, “Dokumentit ja aineistot”, “Säännöt ja ohjeet”, “Toimialat”, “Palvelut”, “Työkalut”.
Kuva 2: Ajankohtaista-osion pääsivu (nimetty tosin hieman omituisesti Espoossa “ESSIssä nyt” –osioksi) on perinteinen koostava osio, jossa julkaistaan uutiset, tapahtumat ja muut ajankohtaiset asiat.
Mahdollisesti Espoossa on mietitty myös Ajankohtaista-osion käyttämistä siihen, että myös muista järjestelmistä tuotaisiin ajankohtaisia nostoja osioon. Poikkeava “ESSIssä nyt” –nimi tosin rajoittaa hieman osion käyttöä laajempana “ajankohtaistilannekuvana”. Yhtenä intranettien hittisovelluksena kun isoissa organisaatioissa on niiden käyttö parantamaan henkilökunnan tilannetietoisuutta myös muiden järjestelmien ja organisaatioiden tapahtumista. Voisi kuvitella, että Espoon kaupungillakin on monenlaisia sidosryhmäorganisaatioista joiden tapahtumien helpompi selailu voisi olla henkilökunnalle hyödyllistä. Nyt intran ajankohtaista-osion konsepti tuntuu kovin perinteiseltä ja jopa hieman sisäänpäinkääntyneeltä.
Kuva 3: Ajankohtaista-osion isoimpana vahvuutena pitää kuitenkin nostaa esiin monipuolinen täsmähakutoiminto, joka on suunniteltu osion oikeaan laitaan.
Isossa organisaatiossa kun sattuu ja tapahtuu jatkuvasti, niin uutisten hakeminen on usein yksi tärkeimmistä henkilökunnan käyttötapauksista intranetin suhteen. Tällöin pelkästään uutisiin kohdistettu täsmähaku voi olla hyvin tärkeä ominaisuus. Hyvä täsmähaku uutisiin kun helpottaa myös uutistuotannon jalkauttamista laajemmalle organisaatioon. Kun uutishaku toimii, niin yksiköt uskaltavat julkaista enemmän tiedotteita intranetissa ja vähentää omaa sähköpostikeskeisyyttään viestinnässä.
Yhteenveto: Kunnianhimoinen hanke, joka kertoo paljon siitä mihin intranetit ovat menossa 2010-luvulla.
Espoon kaupungilla on kunnianhimoinen hanke käynnissä ja on toivottavaa, että uusi palvelukokonaisuus löytää sopivan toimittajan. Kilpailutuksessa Espoo ei myöskään ehdottomasti vaadi yhtä julkaisujärjestelmää internet-palveluille ja intranet-palvelulle, vaan toimittajat voivat ehdottaa näiden toteutusta myös eri järjestelmillä. Tätä voi pitää erityisen fiksuna vaatimuksena, koska markkinoiden karu todellisuus on, että kaikki temput hyvin osaavia järjestelmiä ei ole oikein tarjolla. Lisäksi Espoon intranet-konsepti on hyvä esimerkki siitä mihin suuntaan intranetit ovat menossa. Intranetin halutaan olevan yhä enemmän työväline, jonka kautta henkilöstö ohjaa ja hallitsee omaa työtään.
Ajankohtainen tiedotus on vain yksi osa hyvän intranetin kulmakivistä 2010-luvulla. Tosin Espoonkin konseptikuvista voi arvella, että viestintäyksikkö lienee ollut konseptia vahvasti ohjaamassa, koska juuri viestinnälle tärkeät osiot on suunniteltu muita osioita pidemmälle jo alkuvaiheessa. Asiaan on toki voinut vaikuttaa sekin, että esimerkiksi ryhmätyötiloihin Espoolla on jo käytössä SharePoint-järjestelmä ja asianhallinta- ym. asiointijärjestelmätkin lienevät jo olemassa. Näin intranetin rooliksi jää lähinnä integroitua näihin työkaluihin asiallisesti ja tarjota hyvät personointi- ja hakutyökalut käyttäjille.
Espoon kaupungin aiemman historian Microsoft-teknologioiden hyödyntäjänä tuntien voikin olettaa, että intranettiin vahvoilla on erityisesti Microsoftin SharePoint 2010 –järjestelmä. Julkisen webin osalta kilpailua käytäneen ainakin SharePointin ja EPiServerin välillä. Espoon nykyinen sivusto kun on rakennettu Tiedon Elevation –julkaisujärjestelmän päälle, niin etenkin Tiedon voi olettaa kisaavan SharePointin ja/tai EPiServerin kanssa projektista. Julkisten sivujen osalta mahdollisesti myös Sitecore saattaa olla SharePointtia haastamassa. Lisäksi myös kotimaiset .Net-tuotteet saattavat pystyä haastamaan ainakin hintakilpailussa isoja toimijoita. Esimerkiksi Innofactor lienee asiakkuudesta hyvin kiinnostunut ja todennäköisesti tarjonnee omaa Prime-tuoteperhettään.
Itse kilpailutuksessa tosin on muutamia erikoisuuksia, kuten erittäin tiukat sopimusehdot jotka määrittelevät hyvin tarkoin esimerkiksi sitä missä vaiheessa toimittaja voi laskuttaa tehdystä työstä. Täten moni pienempi toimija todennäköisesti on jättänyt kilpailun väliin pelkästään näistä syistä. Odotettavissa siis lienee taas yksi iso päänahka joko Tiedolle, Logicalle tai esimerkiksi Accenturelle.
Jäämme odottamaan kilpailutuksen tuloksia. Todennäköistä on, että uusi sähköinen työpöytä tuskin laskeutuu Espoon työntekijöiden käyttöön ennen vuotta 2012, joten kärsivällisyyttä tarvitaan vielä hetki. Onneksi suunnitelmat vaikuttavat hyvältä!
Tilaa blogin Parhaat palat -kooste, uutiskirje, joka ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa.
11.3.2011 at 18:42
Kisa on ohi ja tulokset julistettu. Voittajaksi valittiin Fujitsu NetCommunity 250 000 euron tarjouksellaan. Tarjouksen jätti seitsemän yritystä (Fujitsu, Innofactor (kaksi tarjousta, Prime ja SharePoint), Arcusys, Affecto, Logica, Proactum).
Tiedote Espoon sivuilla: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;29;37412;50236;136077
Kallein tarjous oli kuulemma 1,68 miljoonaa euroa ja ilmeisesti Fujitsu on onnistunut painamaan hinnan todella alas jättäessään taakseen myös Innofactorin Primen.
Pari huomiota tulee heti mieleen tuloksesta:
1) Varsin käsittämätöntä, että ison kaupungin jättiprojektiin tulee tarjouksia vain kouralliselta firmoja. (Tosin tämä oli odotettavissa kun sopimusehdot oli kirjoitettu sellaisiksi että it-toimittaja esimerkiksi saa rahaa ensimmäisen kerran vasta about vuoden koodaamisen jälkeen ym. kivoja pommeja joilla on kovin vähän tekemistä reilun yhteistyön kanssa.) Laajemminkin case on mielenkiintoinen, koska tuollaiset sopimusehdot eivät oikein kannusta pieniä it-firmoja mihinkään muuhun kuin tekemään vähemmän hommia julkishallinnolle.
2) Fujitsun NetCommunity ei ole viime vuosina tiettävästi paljon kehittynyt. Yllättävää suorastaan, että Fujitsu vieläkin tarjoaa koko järjestelmää. Olisiko vain tajunnut, että nyt on hyvä saalis tarjolla ja koodariresursseja paljon vapaana…. 😉 Agressiivinen hinnoittelu puoltaa hieman tätä ajatusta siitä, että keikka haluttiin sisään muilla kuin kaupallisilla järkiperusteilla…
3) Jostakin syystä esim. Tieto ei jättänyt tarjousta projektista lainkaan. Moni muukin iso IT-talo on jättänyt keikan väliin todennäköisesti sopimusehtoja ja projektin laajuutta tarkastellessaan.
Espoon kannalta tulos voi toki olla hyväkin. NetCommunity on hyvin paljon kaupunkien käytössä kulunut ja jotkut ovat sen ihan hyväksikin haukkuneet. Projektin hinta on myös paukautettu niin alhaiseksi, että jos ilman muutospyyntöhelvettiä projektista pääsee läpi ja sivustot saa julki, niin hyvä diilihän tuo Espoolle on. On sitten toki ihan toinen asia, että ovatko isot it-projektit sellaisia asioita joissa kannattaa hakea tuollaisia diilejä joissa parhaassakin tapauksessa ainakin toista osapuolta vituttaa…
TykkääTykkää
27.2.2012 at 18:11
Jälkiseurantaa:
Projekti sai välietapin helmikuussa 2012. Fujitsun tiedote kertoo sivuston julkaisun onnistuneen (espoo.fi) ja intranetilla jatketaan kevään aikana.
http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/news/press-releases/2012/espoo_nc.html
Näyttää siis siltä, että tulosta ainakin tuli ulkoisten puitteiden osalta. Järjestelmän käytettävyydestä tai pitkän tähtäimen kehityksestä on vaikea sanoa, mutta ei vuoden aikana oma arvio NetCommunitysta ole mihinkään muuttunut. Espoo ei ostanut tuotetta, Espoo osti ohjelmistokehitysprojektin – ja sai sen ehkä jopa halvalla laajuuteen nähden.
Ylläpidon ja kehityksen osalta sitten ollaan se seuraavat vajaa kymmenen vuotta varmaan kiinni Fujitsussa – ja oletettavasti Fujitsu pyrkii tekemään katteensa sitten näiden vuosien aikana.
Painetta sisäisten ja ulkoisten verkkopalveluiden kehitykseen kun varmasti kaupungilla riittää – ja nyt ei ole enää pelkoa, että Espoo kilpailuttaisi teknisen alustan kehittäjää mihinkään suuntaan. Täten vaikka olisi muutaman sata tonnia tehnyt tappiota, niin kyllä tuossa on sellainen työmaa kuitenkin edessä, että jos asiakastahon kanssa juttuun tulee, niin hommaa luulisi riittävän.
TykkääTykkää