Opiskelijaintranetin monet muodot

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Oppilaitokset ovat aika omanlainen kokonaisuus tietojärjestelmien ja sisäisen viestinnän osalta. Etenkin korkeakoulujen verkkosivustojen ja intranettien suunnittelussa on aina omat oppilaitoksiin liittyvät erityisyytensä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Yksi näistä erityisyyksistä on hyvin monenlaisia muotoja saava ’opiskelijaintranet’, ja onko sellainen edes ylipäätään tarpeellinen asia. Nimikin voi vaihdella. Kaikille ’intranet’-sana ei toimi, joten voi olla fiksumpaa puhua vaikka opiskelijoiden aloitussivusta, tai ponnistuslaudasta.

Tässä jutussa en oikeastaan edes yritä sanoa mikä on järkevä malli tehdä opiskelijaintranet tai opiskelijaportaali. Vaikka olemme North Patrolissa auttaneet lukuisia korkeakouluja ja toisen asteen oppilaitoksia, niin opiskelijaintranetin äärellä olemme nähneet kovin monenlaisia käytänteitä – ja olemme myös suunnitelleet aika erilaisia, mutta yhtä lailla toimivia palveluita.

Erottavat tekijät eri oppilaitoksien välillä ovat tyypillisesti seuraavat kolme asiaa: 1) olemassa olevat opiskeluun liittyvät järjestelmät, 2) opettajien ja opiskelijoiden yhteistyön luonne ja käytänteet sekä 3) tavoiteltava avoimuuden taso.

Esimerkiksi kurssien suorittamiseen ja tulosten hallinnointiin liittyvät järjestelmät vaihtelevat oppilaitoksien välillä paljon. Osalla on käytössä opiskelijaportaali-tyyppisiä ratkaisuja, toisilla on pistemäisiä, jopa omia ratkaisuja. Opiskelijoiden kannalta näiden käytettävyys vaihtelee aika paljon. Näitä järjestelmiä ei kuitenkaan yleensä vaihdella kovin helposti, joten hyvän intranetin tai ’aloitussivun’ pitää sopeutua nykytilaan – mikä tahansa se olikin. Myös opiskelijoiden tarvitsemat sisällöt sijoittuvat eri oppilaitoksissa eri tavoin. Joskus sisältöjä on järkevää keskittää opiskelijaintraan, joskus intra voi vain linkittää jo hyvässä kunnossa oleviin sisältöihin, kuten opinto-oppaisiin.

Opettajien ja opiskelijoiden suhde myös vaihtelee koulusta toiseen varsin paljon. Osa oppilaitoksista on hyvin ’koulumaisia’, osassa taas henkilökunta ja opiskelijat ovat enemmän samaa perhettä.

Osa oppilaitoksista myös painottaa nopeata valmistumista enemmän kuin toiset. Tämäkin voi näkyä niin nykyisissä järjestelmissä kuin opiskelijaintranetin konseptissa.

Avoimuuden tasossa on myös isoja eroja eri organisaatioiden välillä. Ammattikorkeissa esimerkiksi asiat yleensä ovat intraneteissa tunnuksien takana. Yliopistoissa taas usein ajatellaan, että opiskeluun liittyvät sisällöt tulisi olla avoimesti kaikkien saatavilla (esim. Aalto-yliopiston Into). Tämä avoimuuslinjakin vaikuttaa eri palveluiden konsepteihin yllättävän paljon.

Luonnollisesti myös teknologialinjaukset vaikuttavat. On aivan eri asia miettiä hienoa opiskelijaportaalia Liferay-portaalin päälle kuin Office 365:ttä hyödyntäen. Kaikki ei edes ole mahdollista kaikilla järjestelmillä. Siksikin opiskelijaintra-ajatuksen kohdalla on pakko sanoa se konsulttien valitettavan paljon käyttämä sanonta: ’ratkaisu riippuu tilanteesta’.

Oppilaitoksien tarpeisiin ei ole myöskään syntynyt kovin paljon omia ohjelmistoja, joten tilanne on kovin erilainen kuin esimerkiksi yrityksillä. Oppilaitoksien nykytilanteeseen vaikuttavat paljon enemmän vanhat ja nykyiset tietojärjestelmät, joita on vuosien saatossa tullut itse koodattua tai jostain ostettua. Yhdelläkään oppilaitoksella ei myöskään ole sellaisia rahoja vuosibudjeteissaan, että kerralla voisi uudistaa useita järjestelmiä. Täten evoluutiomainen kehitys korostuu oppilaitosten kohdalla.

Yhteistä opiskelijaintroille on, että niiden tehtävä on auttaa opiskelijaa löytämään tarvitsemansa tiedot ja etenemään opinnoissaan – ja ylipäätään tukemaan opiskelijaa päivittäisessä työssään. Tapahtuuko tämä sitten näppärän mobiilisovelluksen, massiivisen opiskelijaportaalin vai kevyen responsiivisen aloitussivun kautta, aidosti vaihtelee organisaatiosta toiseen.

Yhteistä on myös se, että opiskelijoiden ohjeistus ja maailma menee väistämättä sinne kännykkään ja digitaalisiin kanaviin. Kysymys oppilaitoksien suhteen on enää miten ja milloin.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun