Intranetin käyttöönotto – Vinkkejä onnistuneeseen intranet-projektiin ja jalkauttamiseen

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Pyysin esityksessäni Sosiaalinen intranet -seminaarissa teitä jakamaan kokemuksianne intranetin käyttöönotosta ja jalkauttamisesta. Tässä yhteenveto jakamistanne vinkeistä käyttäjien motivointiin ja onnistuneeseen intranet-projektiin.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

19.5.2014

Hanna P. Korhonen

Uskalletaanko julkaista puolivalmista?

Haasteena intranetin käyttöön motivoiminen

Haasteellisimmiksi seikoiksi intranetin käyttöönotoissa koetaan usein intranetin käyttöön motivoiminen, muutosvastarinnan ja välinpitämättömyyden taklaaminen sekä sisällöntuottajien motivointi. Monessa organisaatiossa painitaan sen kanssa, kuinka henkilöstö saataisiin tuntemaan intranet tutuksi välineeksi ja esimerkiksi hyödyntämään intranetin työtiloja käytännössä.

Intranetin jalkauttamisen haasteita ja ratkaisuja.

Näitä haasteita seminaariosallistujat olivat taklanneet organisaatioissaan mm. seuraavilla menetelmillä:

  • Siirtämällä kaikki tiedot intraan
  • Tuomalla esiin intranetin hyötyjä
  • Tekemällä intranetista hyödyllisempi, tarpeellisempi ja mielenkiintoisempi
  • Sitouttamalla johto tukemaan intranetin käyttöä ja kehittämistä
  • Keskustelemalla muutosvastaisten kanssa
  • Herättämällä kiinnostusta intranetiin kilpailujen avulla
  • Innostamalla ja rohkaisemalla sisällöntuottajia
  • Kouluttamalla kouluttajia
  • Lanseeraamalla intra ensin sopiville ”sanansaattajille”, esim. korkeakoulussa opettajille, jotka voivat kertoa luennoilla eteenpäin opiskelijoille
  • Olla lähettämättä samoja tietoja/uutisia myös sähköpostitse
  • Järjestämällä tietoiskuja, joissa intranetiä näytetään käytännössä, sekä työpajoja, joissa sitä voi itse kokeilla
  • Julkaisemalla intranetissä intran käytön kysymys-vastaus-palstaa
  • Käymällä tukemassa yksittäisiä henkilöitä ihan selän takana
  • Lanseeraamalla intranet neljässä maassa viidellä kielellä samaan aikaan
  • Viimeistelemällä palvelu huolellisesti käyttö- ja julkaisuvalmiiksi

Lyhyet tietoiskut yms. käyttöönottotapoja.

Onnistunut intranet-projekti ruokkii intran menestystä

Seminaariosallistujien mukaan tavoilla tehdä ja hallita intranet-projektia on merkitystä intranetin käyttöönoton onnistumisessa.

Onnistuneen intranet-projektin eväitä ovat:

  • Riittävä resurssointi vs. projektin laajuus – Varmistamalla riittävät resurssit tai sovittamalla projektin laajuus käytössä oleviin resursseihin
  • Raha. Ja ymmärryksen lisääminen siihen, että ratkaisut voivat olla kalliita.
  • Varmistamalla, että puhtia riittää myös jalkautukseen
  • Pilkkomalla projekti osiin
  • Pitämällä projektiryhmän koko riittävän pienenä
  • Dokumentoimalla huolellisesti päätetyt asiat, vastuut ja aikataulut
  • Käyttäjätutkimukset ja suunnittelu käyttäjälähtöisesti
  • Kokeilemalla keskeneräistä rohkeasti. Hylkäämällä huonot ideat ja jalostamalla hyvät.

Uskalletaanko julkaista puolivalmista?

Lue myös:

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun